Letnie obuwie na dłuższą wędrówkę

Najważniejsze w dłuższych wędrówkach są dobrej jakości i odpowiednio dobrane buty. Ta zasada działa zawsze, czy to dotyczy wędrówki w terenie górzystym, pagórkowatym czy na nizinach. Od nich zależy nie tylko, czy czas spędzony na takiej aktywności będzie czasem spędzonym komfortowo, ale też, czy bezpiecznie. W trosce o jakość, solidność i niezawodność obuwia trzeba wybierać takie, które pochodzi od znanego producenta. Jeśli wiadomo, że jego wyroby cieszą się dużym uznaniem, to i wiadomo, że dotyczy to także obuwia. Buty North Face to właśnie taki niezawodny produkt. Firma specjalizuje się w produkcji odzieży sportowej i obuwia. Uznawana jest za jedną z najlepszych, a działa od kilku dziesięcioleci. Można więc stwierdzić, że jest godna zaufania. Teraz pozostaje już jedynie wybrać odpowiedni rodzaj obuwia tej marki.

Sandały sportowe

Kiedy jest ciepło, wybiera się buty jak najbardziej przewiewne. Wiadomo, że kiedy idzie się na dłuższą wyprawę i po drodze spotka się trudniejszy teren, to nie pójdzie się w klapkach. Nie trzeba jednak wkładać obuwia zabudowanego, co latem, w bardziej upalne dni byłoby mało komfortowe dla stóp. Na dłuższą wędrówkę pieszą można założyć tak przez wielu uwielbiane latem – sandały. Nie mogą być one jednak jakiekolwiek. Większość tych, jakie widuje się w sklepach dobra jest, ale tak na co dzień, a nie na bardziej wymagającą wędrówkę. Czyli nie jakiekolwiek, ale sandały trekkingowe, czyli solidne o charakterze sportowym. Ich przewagą nad innymi jest to, że lepiej chronią stopy. Są solidniejsze, mocniejsze, bardziej niezawodne i dobrze trzymają się podłoża. Ich spód jest wyprofilowany tak, by zabezpieczać przed poślizgnięciem się. Solidne, sportowe sandały to dobry wybór na dłuższą letnią wycieczkę. Marka The North Face to między innymi właśnie i takie buty. Oczywiście, jak ze wszystkim trzeba zawsze indywidualnie rozstrzygać sprawę, co do tego, co się wybiera i zakłada. Bo nawet latem nie wszędzie i nie zawsze (różna może być pogoda) można sandały założyć.

Co jeszcze na wędrówkę?

Na wypady w teren niezbędny jest także odpowiedni ubiór. Powinny to być rzeczy termoaktywne, najlepiej profesjonalny strój sportowy. Polecane jest ubieranie się warstwowe. Latem wiele tych warstw się na założy. Jest tak ciepło, że zakłada się spodnie, na górę T-shirt i już. Dobrze jednak jest wziąć cienką kurtkę albo bluzę, bo może zmienić się pogoda. Wspomniane tutaj marka to szeroki wybór ubrań sportowych, więc znajdzie się wszystko. Można także zakupić od tego producenta plecak, który na różnego rodzaju wędrówki jest wręcz niezbędny. Poleca się mieć sportowy, bo takie są najwygodniejsze i najbardziej solidne.

Jak zbilansować dietę sportowca

Dieta sportowca to kompromis między dostarczeniem optymalnej liczby kalorii, uwarunkowanej celem treningowym, a zapewnieniem organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych- witamin, mikroelementów i kwasów tłuszczowych. Tylko zachowanie odpowiedniej równowagi żywienia zaowocuje efektywnymi treningami i doskonałą kondycją fizyczną. Na co szczególnie powinni zwrócić uwagę sportowcy podczas komponowania diety?

Dieta biegacza

Proporcje głównych makroskładników diety- węglowodanów, białek i tłuszczów, zależą od typu aktywności fizycznej. Gdy przeważa trening cardio, najistotniejsze jest dostarczenie energii z węglowodanów złożonych, czyli pełnoziarnistego pieczywa, mąki razowej, kasz i makaronów pełnoziarnistych. Takie źródła energii zapewniają wolne uwalnianie węglowodanów oraz wykazują niski indeks glikemiczny-  nie powodują gwałtownych zmian poziomu glukozy i insuliny we krwi, zapewniają więc dogodne warunki do dłuższej, intensywnej pracy mięśni. Nie bez znaczenia jest także dostarczenie odpowiednich ilości jonów wapnia, magnezu i potasu, niezbędnych do właściwej pracy mięśni. Poza tym dieta sportowca trenującego cardio- bieganie, pływanie czy jazdę na rowerze, musi zapewniać znaczne ilości białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dieta w sportach siłowych

Specyfika sportów siłowych polega na intensywnej, powtarzalnej pracy mięśni, mającej na celu rozbudowę tkanki tłuszczowej. Główny nacisk w diecie osób trenujących w ten sposób jest kładziony na dostarczenie większych od przeciętnie zalecanych ilości białka. Spożycia białka dla przeciętnej osoby określane jest jako 1 g na kilogram masy ciała, zaś dla sportów siłowych te wartości sięgają 2 g na k. m. c. lub więcej. Poza ilością białka, ważna jest też jego jakość, czyli skład aminokwasowy. Istotne jest zwłaszcza dostarczenie aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie jest w stanie sam zsyntetyzować. Co jeszcze jest priorytetem podczas treningu siłowego? Odpowiednia podaż węglowodanów przed treningiem, a białka i kwasów tłuszczowych po treningu. Wiąże się to z różnymi wymaganiami metabolicznymi mięśni w okresie treningu i regeneracji.

Bez względu na rodzaj uprawianego sportu tym, co łączy dietę każdej osoby preferującej aktywność fizyczną, jest różnorodność. Należy wystrzegać się restrykcyjnych diet eliminacyjnych. Posiłki spożywane regularnie, bogate we wszystkie główne makroskładniki, zapewnią doskonałą kondycję i zdrowie organizmu. Warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, mięsa i ryby oraz nabiał rośliny strączkowe powinny znaleźć stałe miejsce w codziennym menu każdej osoby uprawiającej sport. Bardzo ważne jest też nawodnienie organizmu- 2 litry wody dziennie to absolutna konieczność.

Kołowrotek – niezbędny przyrząd każdego wędkarza

O tym, jak istotny w wędkowaniu jest kołowrotek zdaje sobie chyba każdy miłośnik tego rodzaju wypoczynku nad wodą. Oczywiście istnieją jest multiplikatory, będące swego rodzaju zamiennikiem, ale kołowrotki z wielu powodów dają więcej radości, a przy okazji są bardziej przystępne dla każdego. Kołowrotek pomaga w holowaniu ryby, bowiem bez niego wyglądałoby to raczej nieciekawie i z całą pewnością trzeba by było się nieźle natrudzić, aby wyciągnąć większą sztukę. Jednak w dzisiejszych czasach tego rodzaju przedmioty różnią się coraz większą ilością bajerów i dodatków, przez co nawet najbardziej wytrawni wędkarze mogą mieć problem z tym, jaki produkt będzie najlepszy.

Jak wybrać dobry kołowrotek?

Po pierwsze, przy wyborze tego akcesorium, jakim jest kołowrotek, niezwykle istotne jest to, jak dużo łożysk dany model posiada. Oczywiście wiele chińskich modeli oferuje nieprawdopodobnie dużą ilość łożysk, ale w przypadku mniej znanych firm powinno się nie kierować ich ilością, bowiem zgodnie z przekonaniem starych wędkarzy – lepsza jest jedna duża ryba od wielu maleństw, dlatego też czasem lepiej mieć dwa czy trzy łożyska, ale za to wysokiej jakości. Firmy, którym możemy zaufać to z całą pewnością na przykład Mistrall, Mikado czy Shimano, chociaż nie należy przekreślać pozostałych producentów, tylko zaznajamiać się z opiniami kolegów po kiju na temat danych sprzętów, których jest już coraz więcej w Internecie z racji tego, że wędkarze stają się coraz bardziej nowocześni. Istotne jest także to, aby hamulec w kołowrotku był bardzo wytrzymały, a do połowów gruntowych z całą pewnością przydatnym dodatkiem będzie wolny bieg, dzięki któremu większa sztuka nie wciągnie naszej wędki do wody, w momencie kiedy nie będziemy trzymali wędki w rękach.

Nie sprzęt czyni wędkarza

Pomimo tego, że kołowrotek i kij są niezwykle ważne, aby móc wyciągać duże sztuki, to nie przedmioty decydują o jakości wędkarza, ale w dużej mierze jego cierpliwość, charakterystyka, czy też może raczej specyfika danego łowiska oraz metody, na jakie dany wędkarz potrafi łowić. Wędkarze powinni nieustannie doskonalić swoje umiejętności, bowiem nawet posiadając najlepszy kołowrotek czy kij, niekoniecznie musimy złowić ogromną sztukę, jeśli jej w odpowiedni sposób nie zachęcimy do pochwycenia przynęty i wcześniej nie określimy miejsca jej żerowania. Wędkarstwo to całkiem skomplikowany sport, pomimo pozorów jakie stwarza, dlatego też nie każdy jest w stanie złowić porządną rybę, no chyba że na prywatnych stawach hodowlanych, gdzie większym problemem jest złowienie rybki niewielkiej.